Monday, January 11, 2010

Kesedaran

Mengimbas kembali tragedi malam khamis ( 07.01.2010) ,cukup memberi saya satu kesedaran bahawa betapa tinggiNya kasih Allah terhadap kita.Saya pergi ke masjid untuk menunaikan solat Isya.Sewaktu menunggu masuknya waktu Isya ,saya dipanggil jemaah untuk menikmati hidangan goreng pisang.

Rasa seronok juga bersama jemaah berbicara serba sedikit soal Islam.Sesudah habis waktu saya terus meninggalkan masjid menuju ke stesen minyak.Tak sangka telefon bimbit sudah tidak berada di kocek seluar saya.Dua kali saya melalui kembali jalan yang telah saya lintas sepanjang menuju ke stesen minyak.Alhamdulillah betullah terkaan saya ,dingin hati saya terhadap keadaan ini. Rupa-rupanya telefon bimbit saya ada pada imam masjid.Susah nak cari orang yang jujur sebegitu,semoga Allah membalas jasanya.Namun apa yang saya ingin utarakan kasih Allah tehadap kita.Di saat kita memerlukanNya ia akan sentiasa hadir.Mungkin kita perlu mengambil contoh dalam satu situasi.Seorang doktor berjaya menyelamatkan pesakit.Keluarga pesakit mengucapkan terima kasih banyak kerana doktor berjaya menyelamatkan anggota keluarganya.Namun dia lupa bahawa yang menyelamatkan keluarganya itu adalah Allah Yang Maha Esa.

Konklusinya,sedar tak sedar banyak kondisi yang sememangnya kita terlepas pandang betapa banyak hikmah dan pertolongan Allah telah berikan terhadap kita…Apa yang kita lakukan untuk mengingatinya???? Fikirkanlah dimana letaknya kita…..adakah kita sentiasa bersyukur…atau bertambah lebih bongkak lagi……..

No comments:

Post a Comment